RECENZE / FANTASTICKÁ ZVÍŘATA: GRINDELWALDOVY ZLOČINY

26.11.2018

Nevyužitý Jude Law, excelující Johnny Depp

Asi není dobré začínat tím, jak moc je mi nově nakopnutá kouzelnická série ukradená, ale já si nemůžu pomoci. Ono totiž fandit něčemu, co vzniká na základě 128 stránkové de facto encyklopedie je dosti obtížné. Vím, že se J.K. Rowling trošku více rozepsala ve scénáři a sestavila tak úplně nový svět, ale mně to prostě nestačí. Zvláště po prvním díle, kdy jsem se v kině doslova klepal nudou a doufal v brzký konec. Pak je těžké se těšit na další pokračování, které opět natočil největší Hollywoodský ‟jedu na jistotu a je mi fuk, že točím úplně to samé už 10 let" režisér David Yates. Tím rozhodně nechci naznačovat, že by byl Yates špatným režisérem, ale tomuhle filmovému světu už dal všechno a už nastal čas jít o studio dál. Jenže Warneři to vidí jinak.

Přitom se bylo na co těšit. Obsazení Juda Lawa jako mladého Brumbála, výlet do Paříže nebo třeba více prostoru pro samotného Grindelwalda. V mnohých ohledech ona lákadla zafungovala, jenže abych mohl říci, že se na nich postavil kvalitní příběh, který je opřen o skvěle vykreslené a plnohodnotné charaktery? To bohužel nemohu a je mi to vlastně jedno. Za celý film je představeno tolik postav a příběhových odchylek, že ani kdyby se Yates sebevíce snažil tak tohle uskupení nikdy nemůže držet pohromadě. Cesta k postavám je trnitá a jen hrstka z nich vás doopravdy zajímá. Jednak dostávají strašně málo času a hlavně řeší naprosto nesmyslné věci, které mají na vývoj příběhu naprosto zanedbatelný vliv. Většina z nich totiž slouží jen jako pojítko se světem Harryho Pottera.

Yates se přitom dokáže stále vyhrát a to především ve scénách s Mlokem a jeho monstry. Moc pěkně se na to kouká a láska k oné látce je stále cítit. Jenže ta samá láska zůstane pouze u zvířat a nepromítne se hlouběji do příběhu, který je postaven na totálně zazděném vztahu mezi Brumbálem a Mlokem. Jude Law zde dostává minimum prostoru a proto se z jednoho z největších lákadel stal úplně zbytečným podržtaškou. Nepochopím, proč se Yates rozhodl pro angažování tolika charakterů, kterým přitom nedal šanci se naplno projevit. Jedinou postavou, která opravdu exceluje a dokáže obhájit své motivy je Johnny Depp a jeho Grindelwald. Kdo by to před pár lety čekal, že?

Největší síla nových Fantastických zvířat jednoznačně spočívá ve výpravě. Vizuálně je tenhle snímek extratřída. Kulisy, kostýmy, různé pidi-detaily nebo triky jsou na nejvyšší možné úrovni a je vážně radost tenhle skvost sledovat. Kouzelnických nápadu jsou zde mraky a jejich využití je nejen efektní, ale i efektivní. K tomu všemu hraje velmi příjemná a zapamatovatelná hudba Jamese Newtona Howarda, která dodává snímku moc příjemnou atmosféru a nádech nostalgie. Každou druhou scénou se nenásilně pomrkává na fanoušky Harryho Pottera, kteří to jistě ocení. Onen fan service je zde opravdu využitý na maximum a mně to vůbec nevadilo.

První polovina filmu se táhne jak žvejka pod školní lavicí, ale ta druhá postupně nabírá na obrátkách a nakonec dostaneme naprosto brilantní finále, které splňuje ta nejpřísnější kritéria a překvapivě si ho pro sebe ukradl Johnny Depp. Jeho výkon je jednoznačně největším pozitivem tohohle filmu a právě ve finále si svou roli nepokrytě užívá. Možná je to tím, že ostatní charaktery jsou slabé a vesměs zbytečné nebo je to prostě jen tím, že to Johnnyho po letech opět začalo bavit. Na rozdíl od finále prvního dílu, které vyšumělo do ztracena a málokdo si na něj vzpomene, tak tohle vzbuzuje emoce, má určitý náboj a je zjevné, že se konečně hraje o budoucnost jak kouzelnického, tak i toho mudlovského světa.

Jestli jste fanoušky Harryho Pottera a spokojíte se s málem, tak jsou Grindelwaldovy zločiny právě pro vás. Pokud ovšem očekáváte trošku vděčnější příběhové linky nebo barvitější charaktery, tak se tomuhle spektáklu velkým obloukem vyhněte. Není to špatný film, ale působí dost nesourodým dojmem a to díky velkému množství postav, které vlastně nemají co říct. Kvůli tomu jsou i ti nejcharizmatičtější herci pouhými figurkami, kterými se na šachovnici pohybuje jen tak pro parádu. Hodně toho zachrání nádherně kouzelný vizuál, nadupaná poslední půlhodinka a Johnny Depp. Na další díly se dokonce těším, ale stále mě znervózňuje, že se ho opět ujme David Yates. No, uvidíme za dva roky.

6/10