RECENZE / VENOM

19.10.2018

Tom Hardy a ti ostatní.

Vesmírný parazit Venom se po letech opět objevuje na plátnech kin a tentokrát to není za účasti pavoučího muže. Nyní je to sólo. Hlavní roli dostal Tom Hardy a na režisérskou židli usedl Ruben Fleischer (Zombieland, Gangster Squad). Tenhle nápad se může zdát jako fajn projekt. Obsadíte Hollywoodskou superhvězdu, máte solidní rozpočet a jasnou vizi. Jenže Hollywood je jiný svět a zdánlivě volné ruce nejsou až tak volné, jak by se mohly ve skutečnosti zdát. Fleischer začal točit Venoma jako "eRko", což znamená "mládeži nepřístupný". Takže krev všude kam se podíváš. Po úspěchu Logana byla tahle volba zcela rozumnou a opodstatněnou. Jenže hlavouni ze Sony dostali strach. Báli se, že bez mladšího publika nemá Venom šanci na úspěch, a tak udělali to nejhorší co mohli. Film v průběhu postprodukce sestříhali natolik, že z něj zmizelo celých 40 minut nejen krvavého materiálu. A to je problém.

Venom je sám o sobě velmi zajímavý projekt. Nebývá tak úplně zvykem, že si absolutně nevyzkoušená a záporná postava střihne sólovku. Navíc s opravdovou hvězdou v čele. Tom Hardy má ohromnou star-power, při výběru role je většinou velmi pečlivý, a proto bylo dost velkým překvapením, když se rozhodl tuhle roli vzít. Možná to pro něj byla výzva, možná chtěl zkusit diametrálně odlišnou hereckou polohu, než doposud hrával nebo se mu zalíbil původní scénář. Všechno to jsou jen domněnky a pravdu zná opravdu jen sám Tom. Faktem ovšem je, že se upsal filmu, který nedopadl vůbec dobře.

Eddie Brock je populární investigativní žurnalista, který se občas nebojí jít i za hranu. Tentokrát dostal za úkol vyzpovídat zakladatele společnosti Life Foundation Carltona Drakea. Od přísně tajného zdroje se dozvěděl, že pan Drake s tváří Rize Ahmeda provádí ve svých laboratořích velmi nekalé a nehumánní věci. A tak se rozhodl jednat. Nedopadlo to dobře, přišel o svou práci a lásku. Jenže mu to nedalo a do oné záležitosti se znovu obul. Jenže co se nestalo, při výletu do jedné z laboratoří ho napadl neznámý vesmírný parazit, který si říká Venom. Teď se na chvilku zastavíme a řekneme si, že tohle je první půlhodina a je to jeden z nejnudnějších úvodů co jsem kdy viděl.

Chemie mezi postavami prostě nefunguje, navíc ony charaktery jsou neuvěřitelně fádně napsané a strojově se snaží pronášet dialogy, které mají být vtipné, ale prostě nejsou. Hardy má neuvěřitelné charizma, ale jeho interakce s Michelle Williams, která si zahrála po většinu příběhu jeho ex-přítelkyni prostě vázne. Michelle Williams se snaží, ale její mdlý výraz a šíleně napsané repliky prostě budí dojem, že spolupráce čtyř scénáristů nefungovala tak jak měla. Bývá zvykem, že čím větší počet scénáristů, tím větší patlanina na plátně.

Sám o sobě je Venom velmi interesantní charakter, který společně s postavou Eddieho Brocka vytváří celkem sympatické duo. Avšak na nic víc, než pár dobrých scén to opravdu nestačí. Hardy se snaží, záměrně přehrává a snaží se z Eddieho/Venoma dostat maximum. Ale aby to fungovalo musel by mít Venom krapet propracovanějšího protivníka. S postavou Carltona Drakea se mohlo pracovat mnohem lépe a v některých momentech mi přijde, že Riz Ahmed absolutně netuší čemu se to vlastně upsal. Je nevýrazný a v jeho motivacích se opravdu nedá vyznat. Spíše žádné nemá. Riz Ahmed je dobrý herec, ale v téhle roli bych si dokázal představit tucet jiných a zajímavějších herců.

Jestli Venomovi opravdu něco škodí, tak je to přeskakování mezi žánry. Na jednu stranu se chvilku tváří jako vyhrocené drama a pak během pár scén přeskočí až k sebeparodování. Tvůrcům rozhodně nepomohl zásah studia, ale na to se prostě vymlouvat nemůžou. V propagačních materiálech se chvástají jak temný a brutální Venom je, ale přitom je de facto cenzurou oděný prachobyčejný komiksový výplach. V některých scénách je přímo vidět, jak měly navazovat na úplně jiný materiál, který byl bohužel dosti nešetrně odstraněn. Je to velká škoda, protože takových momentů je tam spousty a dost to napomáhá tomu, že film z velké části nedává moc smysl.

Místy to přitom není zas tak špatné. Třeba úvodní seznamování s Venomem nebo následná automobilová honička jsou moc fajn. Triky vypadají dobře, i když ve finále je jich až moc a trošku kazí komornější náladu filmu. Nebýt Hardyho tak po tomhle filmu neštěkne ani pes, na něm to prostě stojí a když jsem se dozvěděl, že střihači vystříhali Hardyho nejoblíbenější scény tak je mi strašně smutno. Takhle promrhaný potenciál se jen tak nevidí a hodně se bojím toho, že pravděpodobně vznikne další film. Ta představa, že zrovna Tom Hardy musí být mládeži přístupný mě opravdu děsí. No nic, zase uvidíme za pár let a snad to bude fakt masakr.

4/10